..:::اخبارهای جدید رپ فارس:::..
















Anjam Vazife Reviews

 

مقدمه :
امیدواریم نقدهایی که ارائه میشه مورد استفاده افرادی که پیشرفت رو تو آهنگاشون مد نظر قرار میدهند قرار بگیره و مرسی از شما دوستان که همیشه حامی متحدین بودین و بازخورد مثبتی به ما دادین توی نقدها سعی کردیم جوری شرح داده بشه که مخاطبان هم آهنگ رو دنبال کنن و هم نقدو، تا نکاتی که اشاره میشه ملموس تر باشه و فضای ادراکی نقد بیشتر باشه .


در آمدي بر نقد آهنگ :
آهنگ انجام وظیفه ترک اول آلبومی بود که هیچکس و گروه جدیدش روانه بازار کردند آلبومی که کسی انتظارش رو نداشت ، هیچکس دو آهنگ در این آلبوم داشت که یکی انجام وظیفه بود و دیگری ما از اوناشیم، انجام وظیفه اولین آهنگی بود که با شیرازه ای خوب و منسجم بعد از زمانی بیش از یک سال از هیچکس شنیدیم آهنگ قبلی او رمیکس نفرت بود که به هیچ عنوان از او انتظار همچین آهنگی نمیرفت اما خب این آهنگ دارای بار مفهمومی متناسب و اجرای متفاوتی بود آهنگ در 4 دقیقه و 15 ثانیه اجرا شده و دارای 3 ورس 4 کروس اینترو و اوترو هست .

بررسي موضوعي :
موضوع این آهنگ همونطور که از اسمش پیداست مربوط به خدمت به وطن و سرباز وطن بودنه موضویه که هیچکس علاقه خاصی بهش داره و تو کارنامه خودش کارایی که تو همین دسته باشه کم نداره انجام وظیفه اسمی داره که هر شخصی بنا به عرقی که داره دوست داره بفهمه درباره وظیفه نسبت به وطن چی گفته شده و اشاره کنم موضوعی که انتخاب شده برای داشتن همه فاکتورای مناسب و برای یه آهنگ خوب داره .

نظرات شنوندگان ترک انجام وظیفه :
نظر 20 نفر از شنوندگان این آهنگ به طور خلاصه : آهنگ بسیار خوب و دلنشینی بود که نوآوری های زیادی هم توش داشت . سروش با این آهنگ به طور غیر مسقیم به خیلی ها تیکه انداخته . ریتم این آهنگ 6&8 هست که در بعضی از قسمت های آهنگ به طور غیر طبیعی حتی باعث می شه شنونده رقصش بیاد ( در این مورد به طور کامل در نقد فنی توضیحاتی دادیم ) . کروس آهنگ خیلی شلوغه و گوش شنونده رو اذیت می کنه .

بررسي آهنگ :
آهنگ با ریتم یکنواختی شروع میشه و به نظر زیادی ساده میاد سپس فضایی به مدت 16 ثانیه اینترو رو در بر داره که تلفیقی از صداهای مختلف و صدای خود خواننده هست مضمونی مطابق با اسم آهنگ داره و دم از حرفایی میزنه که تو آهنگ زیاد به کار میره مثه هیچ قدرتی جلو کارامون نمیتونه وایسه و ... تو آخرش هم هیچکس یه جمله رو اجرا میکنه که شور گوش دادن مخاطب رو بیشتر میکنه .

ورس1:
بهم میگن بمون نرو بری بده // میگم ما شبو به دیدن پرچم و کشیدن بوسه ازش میکنیم صبح
خوب ؟ کل و هم قفلیم ما // ها اصلیم بقیه چینی مینی کارای اونا همگی زیقی میقی ان
از ما میشنوی کار عمری // از خوبای ایران گلچین
ازتون دارم یه سوال // لیاقت کیه بگن بش شجاع ؟
اونکه به عشق جبهه میکنه بند پوتین و سفتش ؟ // یا اونیکه نشسته اونور گود و میگه بکن لنگش ؟ هه به مولا زشته
من هرچی گفتم از نزدیک دیدم // ایران قشنگه حتی پشت میله هم
پس هرکی بهمون گیر داد میگم


بررسي ورس 1 از لحاظ اجرا :
ورس 1 و کلا دو ورس دیگه دارای اجرای متفاوت هیچکسه..اجراهایی که تو یه پارت به گونه ها و سرعت های مختلفی اجرا میشه مانوری که تو بیانش داره جالبه .
تو اول ورس 1 بعد اجرای یه بیت سرعته خوندنش به تدریج کم میشه همراهش بیت آهنگ هم همین وضعیتو داره اما هماهنگ نیست! تا به نقطه مشخصی میرسه سپس زیاد میشه و باز سرعتش کاسته میشه(خوب ؟ کل و هم قفلیم ماها اصلیم بقیه چینی مینی کارای اونا همگی زیقی میقی ان از ما میشنوی کار عمری // از خوبای ایران گلچین) این کم و زیاد شدنا مخصوصا بیت دومش درسته جالبه و ابتکاریه اما زیاد جالب درنیومده چون بیت آهنگ هم میخواسته همین روند رو طی کنه اما باهاش کامل هماهنگ نشده آهنگ داره زده میشه اما اجرای روش رو هر میزان نمیخوره و البته همین قسمت بعضی کلمات اصلا واضح خونده نمیشه، بعدش تسلط رو اجرا خوبه نوعه قافیه ها جوریه که خواننده داره با تاکید و تشدید میخونه. قسمتی که میگه ازتون دارم یه سوال مانور حرفه ای رو سرعت اجرا انجام میشه، بیت(اون که به عشقه جبهه /میکنه بند پوتین و سفتش) بدلیل جور نبودن آواهاش جالب بیان نمیشه، بین ثانیه 1:02 تا 1:04 یه مکثی داره که به نوعی آهنگو از ریتم خودش دور میکنه اگه استفاده نمیشد بهتر بود در ادامه آخر ورس هم قشنگ اجرا میشه و ریتم آهنگ خوب به کروس منتقل میشه .

بررسي ورس از لحاظ معنی و مفهوم :
خب مفهوم این آهنگ از سطح خوبی برخورداره و از مثالها و کنایه های خوبی استفاده کرده همچنین که کلمات و ابیاتی که بکار رفته حس خوبی رو تو شنونده ایجاد میکنه! به طور خاصی پایبندی به میهن رو توش اورده و سعی کرده با زبونی ساده و گیرا اینو بیان کنه البته میشد جملاتی با مرز بندی و قالب بهتر نیز ارائه داد اول به نوعی درباره غیرت و تعصب نسبت به وطن و کارایی که براش انجام داده صحبت میکنه و در ادامه با زبون کنایه به افرادی اشاره داره که دم از میهن میزنن اما کاری واسه پیشرفتش نمیکنند بعدش هم با یه آرایه اغراق خوب به پایان میرسونه(اونکه به عشق جبهه میکنه بند پوتینو سفتش ؟ // یا اونیکه نشسته اونور گود و میگه بکن لنگش ؟ هه به مولا زشته من هرچی گفتم از نزدیک دیدم // ایران قشنگه حتی پشت میله هم) صرف نظر از اینکه ابیات و جمله هارو چگونه واسه یه تکست یه پارچه نوشته ابیات معنی نسبتا واضحی داره و شنونده رو متوجه منظورش میکنه .

بررسي ورس از لحاظ قافیه ها و قواعد رپ :
از لحاظ قواعد باید گفت در حد یه ورس عالی کار نشده بیت هایی که بکار رفته خیلی کوتاهو بلنده همچنین که نویسنده نخواسته قافیه ها رو یه رکن واسه آهنگش به حساب بیاره ، به نوعی تکست رو شبیه به نثر نوشته (اکثر ابیات همیطوریه)
ورس اول قافیه های در سطح بالایی نداره و صرفا معمولیه از هیچکس انتظار بیشتری میرفت تو سرودن این بیتا! کل ورس 6 بیت و یک مصرعه که در نوع خود جالبه، بیت اول که قافیه اصولی نداره بیت دوم کمی نا متعارفه واسه بکار بردنش ابیات 3 و 4 و 5 دارای سیلاب ها و قافیه های یکسانتریه مصرع آخر باز چندان جالب نیس اگه سعی میشد تو کل ورس جوری شعر گفته شه که آوای کلمات بیشتر به هم شبیه باشه آهنگ بیشتر جذابتر میشد .

ورس2:
هــــي // ازم ميپرسن کي؟
ميخوان بدونن تيغ ميگيرم؟چون زير ذره بينم/اونقدر زوومن روم که معلومه سلوله سيبيلم
نتيجه ي کارامونو چند سال ديگه ميبينن // دون هايي که کاشتيم تازه اندازه ي شيبيدن
فک نکني حقوق بيگيرم // ولي دستور از بالا ميگيرم
ببين ، تو ايران سربازاي شريفيم تو خارجه سفيريم // جنگم بشه خدا بخواد شهيديم عجب اهنگ تميزي
ديگه گوش پاک کن نگيري // اينو زمزمه کن تو درگيري


بررسي ورس دوم از لحاظ اجرا :
ورس دوم با اجرای بهتری شروع میشه حسی که به آهنگ داده و خوندن ریتم دارش شنونده رو به دنبال آهنگ مشتاق میکنه همچنین لحن تقریبا کنایه داری واسه گفتن کلمات بکار برده و به سبک متفاوتی اول ورس رو آغاز میکنه ، چون کلمات از ریتم بهتری نسبت به ورس قبل برخوردار هستند اجرای متناسبی داره بیت دوم قافیه آخر بیان شیوایی رو شاهد نیستیم، قبل از شروع بیت پنجم یه مکث بسیار کمی داره آهنگ و کلمه ببین استفاده شده که باعث میشه مخاطب با دقت بیشتری به این قسمت توجه کنه قافیه های آخر هر بیت دو لاین ضبط شده که باعث بالارفتن درک شنیداری تو آهنگ میشه نکته بعدی سرعت اجراست که بازم تغییرات نوسانی به دنبال داره در کل اجرای صریح واضح و گیرایی تو این ورس شاهدیم
 


بررسي از لحاظ معنی و مفهوم :
ورس دوم ارتباط معنایی متعادلی با ورس اول داره و تقریبا یه سیر داستانی رو بیان میکنه مفهوم چند بیت اولی زیاد روون نیست اما در ادامه خوب میشه از آرایه های کنایه تشبیه در ابیات (يخوان بدونن تيغ ميگيرم؟چون زير ذره بينم/اونقدر زوومن روم که معلومه سلوله سيبيلم نتيجه ي کارامونو چند سال ديگه ميبينن/دون هايي که کاشتيم تازه اندازه ي شيويدن فک نکني حقوق بيگيرم/ ولي دستور از بالا ميگيرم) به خوبی استفاده کرده سپس از برانگیختن حس وطن پرستی (بیت بعد) استفاده کرده و ورس رو به پایان میبره در کل ابتدا به نوعی اشاره به بازخورد کاراش و ایرادایی که بش میگیرن داره سپس آهنگ رو به فداکاری واسه وطن ربط میده و به پایان میبره . در مجموع 6 بیت واسه یه همچین ورسی کم به نظر میرسه و اشاره های کمی به اصل موضوع شده و مفهوم خیلی فراگیری نداره و انتظار کار بیشتر رو از هیچکس داشتیم .

بررسي ورس از لحاظ قافیه ها و قواعد رپ :
ورس دوم از لحاظ یکسانی و زیبایی کلمات در حد همون ورس اوله دو بیت اول که اصلا قافیه های مناسبی نداره هدف از گفتن این حرف اینه که میشد با هماهنگی بیشتر کلمات از لحاظ آوایی آهنگ رو دلنشین تر کرد بیت 3 و 4 زیباتره و وزن بهتری داره بیت 5 هم وزن خوبی داره اما از قافیه سنگین خبری نیست .
این ورس هم مثه قبلیش ابیات کوتاه بلند زیاد داره و همین مساله فاکتور مثبتی واسه یه آهنگ نیست هرچی ابیات یه شکل و یکدست باشن زیبایی نوشته بیشتر به چشم میاد .

ورس 3:
نمـــيدونم با اينکه بچه هـــامــون چريکن // چرا لباس فرم نامردا نمیدن به ما
تازه اولاشه // تلفات واسه وسطاشه
نزارن زحماتم تباه شه// به يه پله برسه که منم از نظرم ته مهاشه
به امپراطوري ها هم بگين الکي نباشن خوشبين نهنگم بياد جلو کشتيم به درندگيه کوسه ايم// با مغز دلفين
جوابتونو دادم ولي باز ميپرسين... گییدجیم گوررسن منی //اينم ترکيش
از اول اهنگم يه چهار باري ميشه گفتيم:


برسي ورس 3 از لحاظ اجرا :
ورس سوم نسبت به بقیه ورسها زیبایی بیشتری داره مانور حرفه ای که هیچکس انجام میده واضحه سرعت اجرا به میزان های مشخصی همراه ریتم تغییر میکنه بیت اول اجرای آهسته ای داره دو بیت بعدی سرعت متفاوتی داره و شنونده رو همراه میکنه سپس دو بیت بعدی باز ریتم خوندن و نوع استایل تغییر میکنه که باعث تنوع بیشتر تو یه آهنگه و در ادامه هم با بیانه خوبی به پایان میبره ...اینگونه اجرا تو یه ورس کار متفاوتی بود و کمتر دیده بودیم ، چون تو هر استپ از اجرا بیت آهنگ تغییر ریتمیک داشت صدا و آهنگ با هم هماهنگی درستی و خوبی داشتن ، نکاتی که میمونه بیت اول کلمه چریک درست بیان نمیشه در ادامه بیت (تلفات واسه وسطاشه نزارن زحماتم تباه شه/ به يه پله برسه که منم از نظرم ته مهاشه) دو قسمت انتهایی بیت تلفظ گیرایی نداره و در آخر بیت (نهنگم بياد جلو کشتيم به درندگيه کوسه ايم/ با مغز دلفين) هست به دلیل نوع نوشتش مکثی تو اجرا میفته و اگه نوعه دیگه ای تلفیق میشد شاید جذابیت بیشتری پیدا میکرد .

بررسي ورس 3 از لحاظ معنی و مفهوم :
مفهوم این قسمت نیز تقریبا گیرایی بالایی داره بازم ابیات کمه اما بار معناییش مناسبه کل ورس تقریبا تو 6 بیت و یه مصرع خلاصه شده بیت اول و دوم با جابه جا کردن و بکارگیری متفاوت فاعل و فعل مفهوم جالبتری بهش داده ابیات بعدش با استفاده از آرایه هایی مثل تشبیه و اغراق منظور خودشو زیباتر به گوش شنونده میرسونه، مفهومی در بازه ی دو ورس قبلی داره و با کنایه و بکار بردن جملات دو پهلو منظوره خودشو از ایستادگی واسه وطن و حرفه میرسونه و اینکه همیشه نوک پیکان ما به سمت پیشرفت و در بالاترین حده به نوعی هم اول میخواد بیان کنه امکانات مناسب در دست نیست البته قسمتی هم که سرعت اجرا میره بالا بیت 2 و 3 معنی واضحی نداره .

بررسي ورس 3 از لحاظ قافیه ها و قواعد رپي :
این قسمت هم مثه قبلییا رو همون استایل شعر گفته شده البته از وزن قوی تری برخورداره 4 بیت اول قافیه های همسویی دارن و هماهنگی خوبی دارن مخصوصا ابیات 2 و 3 که از نظر هم آوایی خوب کار شده البته آخر ورس زیاد به قافیه داشتن بیتا اهمیت داده نشده به طور کلی در سطح قابل قبولی شعر گفته شده و روی بیت شناوره! البته یه نکته ای که هست اینه که اگه جوری شعر نوشته میشد که تفکیک پذیری ابیات راحت بود خیلی به نوشته کمک میکرد و به زیباییش اضافه میکرد .

کروس:
ما در حال انجام وظيفه ايم/دلا شيرن تا ابد ما با ترس غريبه ايم


بررسي کلی کروس  :
کروس آهنگ 4 بار و به یه شکل تو آهنگ اجرا میشه قسمتی 17 ثانیه ای این قسمت از یک بیت تشکیل شده که دو بار تکرار میشه، به نظر از قسمتهایی هست که وقت زیادی براش صرف نشده! نوشته کروس مطابق متن آهنگه و خیلی خوب هماهنگ شده در عین حال شیوا هم هست قافیه ی هماهنگی هم داره و معمولیه ولی اجراش زیاد مناسب نبود و در حد این آهنگ نیست، بسیار معمولی و بدون استایل گیرایی اجرا شده و خیلی فضای کروس رو شلوغ کرده شاید اگه خود هیچکس اجرا میکرد زیباتر میشد از لحاظ فنی مشکل خاصی نداره مهم اون گیرایی و زیبایی هست که فاقدشه و بسیار ساده و ابتدایی اجرا شده .

اوترو:
ايول
اينطوريه
اونايي هم که از ما بيــــــزارن // شبا يه روز خوبو گوش ميدن و بعد ميخوابن
هه هه
تروريستم جد و ابادته
اگه خر شين بخواين بياين جلو
واي
نميرسه ديگه خون به مغز خون به مغز خون به مغز // بگو(2)
رد ميدن بگو رد ميدن بگو رد ميدن // شير دلا رو ببينن از صد متري بز دلا در ميرن درميرن


بررسي اوترو :
آهنگ انجام وظیفه دارای اوترویی 50 ثانیه ای هست که به صورت تیکه تیکه و کوتاه اجرا میشه
مضمونش هم با موضوع و مفهوم آهنگ همخونی داره و هم به نوعی کنایه و فلش بک به آهنگای قبلیشه هم به موضوع اصلیه آهنگ اشاره میکنه و مفهموم واضحی نیز در بر داره ، به طور کلی پایان مناسبی برای به پایان رسوندن آهنگ هست.

نقد فني آهنگ :
بيت اين ترک با سمپل ساخته شده که بر خلاف کارهاي قبلي مهديار آقاجاني مثل يه مشت سرباز ، آلبوم جنگل آسفالت و ... از هیچ سازه زنده ای استفاده نکرده .چیزی که واسه همه سوال شده اینه که یعنی واقعآ هیچکس رو ریتم شیش و هشت خونده ؟
جواب این سوال بله هست ، هیچکس این ترک رو ریتم شیش و هشتم اجرا کرده البته این ریتم با اصول و تلفیق تکنیک های بیت زنی در سبک هیپ هاپ انجام شده، شما اگه کمی با دقت بیشتر به این ریتم گوش کنید ، متوجه میشید منظور من از تکنیک های هیپ هاپ چیه الان تو این ریتم اسنر یکی از صداهای اصلی ساخت این ریتم هست که اگه توجه کنید تو خیلی از کارهای شیش و هشتی که تا حالا گوش کردید یا اسنر استفاده نشده و یا اگر استفاده شده هم صداش خیلی پایین بود و فقط به منظور پر کردن ریتم استفاده شد
یا تفاوتی دیگه ای هم که میشه گفت تمپو ریتم هست ، ترک انجام وظیفه با تمپو 84 بسته شده که یا دقیق ترشم بخوایم بگیم میشه 84.990 خب بازم اگه توجه کنید متوجه میشید که ترک های دیگه ای که از ریتم شیش و هشت استفاده شده تمپو های خیلی بالاتری نسبت به ترک انجام وظیفه دارن ، البته در اصلش ما نباید مقایسه کنیم خب این افرادی که ا صولآ بهشون خالتور گفته میشه در واقع رپ کن نیستند و هیچ جایی در موسیقی هیپ هاپ ایران ندارند و من فقط برای درک هر چه بیشتر شما دوستان عزیز این مقایسه رو انجام دادم .
خب من برای شما قسمتی از ترک انجام وظیفه رو دوباره سازی کردم یکی با تمپو اصلی و یکی با تمپو بالاتر که میتونید از لینک های زبر دریافت کنید :

دانلود قسمتی از بیت با تمپو اصلی

دانلود قسمتی از بیت با تمپو بالاتر 

در کل میشه نتیجه گرفت که این ترک از طرف مهدیار آقاجانی و هیچکس یه نوآوری جدید بود تو رپ پارسی که امیدوارم تعداد این نوآوری ها بیشتر بشه .
از نظر میکس و مستر کار باید بگم که تنها ایرادی داره اینه که کروس کار بیش از حد شلوغ شده هم تو بیت سازی و هم میکس کار که کمی گوش شنونده رو اذیت میکنه .

نقد کلي :
آهنگ انجام وظیفه رو میشه بازگشت خوبه کسی که بش لقب پدر رپ پارس رو دادن دونست، موضوع آهنگ با اجرای هیچکس تناسب جالبی داره و ترک اول آلبومی بهمین اسمه البته انتظار بسیار بالاتری از وی داشتیم که آهنگ کاملا بی ایرادی بده بیرون و با توجه به نیاز رپ پارس به هیچکس میشد قویتر عمل شه نکته های قابل اشاره که باید عنوان کرد: نوشته کم، کروس نه چندان جالب و خوب کار نشدن روی زیبایی آوایی کلمات دونست اجرای کل آهنگ در سطح خوبی هست و از نکات مثبت آهنگ باید اشاره به مفهوم زیبا و اجرای متفاوت و جالب هیچکس داشت بیت آهنگ هم جالب بود اما کاستی هایی داشت و در آخر میشه گفت قدرت مخاطب پذیری نسبتا بالایی برای نفوذ به توده مردم رو هم داره .
برای پایان آرزوی موفقیت این خواننده پر طرفدار و تاثیر گذار و قدم برداشتن برای پیشرفت سبک رپ پارسی رو داریم و امیدواریم که با نظرات سازنده مارو یاری کنید
.

متن آهنگ :

اينترو:
به همه گفتيم ديگه به کي بگيم؟ همه ميدونن...اره بابا موندني نيستيم ديگه باو.وظيفه رو بايد انجام داد و رفت.ما هميشه در حال انجام وظيفه ايم.
ببين اين يه چيز جديده // دنــــيا مثلشو نديده

ورس1:
بهم میگن بمون نرو بری بده // میگم ما شبو به دیدن پرچم و کشیدن بوسه ازش میکنیم صبح
خوب ؟ کل و هم قفلیم ما // ها اصلیم بقیه چینی مینی کارای اونا همگی زیقی میقی ان
از ما میشنوی کار عمری // از خوبای ایران گلچین
ازتون دارم یه سوال // لیاقت کیه بگن بش شجاع ؟
اونکه به عشق جبهه میکنه بند پوتین و سفتش ؟ // یا اونیکه نشسته اونور گود و میگه بکن لنگش ؟ هه به مولا زشته
من هرچی گفتم از نزدیک دیدم // ایران قشنگه حتی پشت میله هم
پس هرکی بهمون گیر داد میگم

کروس:
ما در حال انجام وظيفه ايم // دلا شيرن تا ابد ما با ترس غريبه ايم(2)

ورس2:
هــــي // ازم ميپرسن کي؟
ميخوان بدونن تيغ ميگيرم؟چون زير ذره بينم/اونقدر زوومن روم که معلومه سلوله سيبيلم
نتيجه ي کارامونو چند سال ديگه ميبينن // دون هايي که کاشتيم تازه اندازه ي شيبيدن
فک نکني حقوق بيگيرم // ولي دستور از بالا ميگيرم
ببين ، تو ايران سربازاي شريفيم تو خارجه سفيريم // جنگم بشه خدا بخواد شهيديم عجب اهنگ تميزي
ديگه گوش پاک کن نگيري // اينو زمزمه کن تو درگيري

کروس:
ما در حال انجام وظيفه ايم/دلا شيرن تا ابد ما با ترس غريبه ايم(2)

ورس 3:
نمـــيدونم با اينکه بچه هـــامــون چريکن // چرا لباس فرم نامردا نمیدن به ما
تازه اولاشه // تلفات واسه وسطاشه
نزارن زحماتم تباه شه// به يه پله برسه که منم از نظرم ته مهاشه
به امپراطوري ها هم بگين الکي نباشن خوشبين نهنگم بياد جلو کشتيم به درندگيه کوسه ايم// با مغز دلفين
جوابتونو دادم ولي باز ميپرسين... گییدجیم گوررسن منی //اينم ترکيش
از اول اهنگم يه چهار باري ميشه گفتيم:

کروس:
که ما در حال انجام وظيفه ايم // دلا شيرن تا ابد ما با ترس غريبه ايم(4)

اوترو:
ايول
اينطوريه
اونايي هم که از ما بيــــــزارن // شبا يه روز خوبو گوش ميدن و بعد ميخوابن
هه هه
تروريستم جد و ابادته
اگه خر شين بخواين بياين جلو
واي
نميرسه ديگه خون به مغز خون به مغز خون به مغز // بگو(2)
رد ميدن بگو رد ميدن بگو رد ميدن // شير دلا رو ببينن از صد متري بز دلا در ميرن درميرن

امتیاز به اجزای کار :

نمراته تکست از نظره معني و مفهوم عاميانه و متناسب با موضوع در ورس ها + کروس به صورته جدا گانه:

ورس 1 : 8.2 از 10
ورس 2 : 8.4 از 10
ورس 3 : 8 از 10

نمراته تکست از نظره رعايته اصول و قاعده ي مربوط به رپ(سيلاب و وزن و...)در هر ورس به صورته جدا گانه:

ورس 1 :7.5 از 10
ورس 2 : 7.7 از 10
ورس 3 : 8 از 10

نمراته استايل در هر ورس :

ورس 1 : 8 از 10
ورس 2 : 8.3 از 10
ورس 3 : 8.5 از 10

مخاطب پذيري آهنگ:

9 از 10

القای حس خواننده به شنونده :
تو پارامترایی که در نقدا استفاده میکنیم قسمتی اضافه شده تحت عنوان بالا
 که نمره به حسی هست که خواننده باید متناسب با موضوع به مخاطب خودش القا کنه

8.2


کروس آهنگ به صورت کلی :

7 از 10
نمرات بيت و ميکس و مستره کار و ضبط وکال:

بيت : 9.5 از 10
ميکس و مستر : 8 از 10
ضبطه ووکال : 9.5 از 10

تهیه کنندگان این مطالب هر کدام در بخش های خود :

نقد و بررسی آهنگ Parsa & Barsam (علیرضا & علیرضا)
نقد و بررسی صوتی آهنگ از Aryana ( علی )
بررسی فنی آهنگ از beatmusic (مجید شفیعی)
تهیه کاور و گرافیک از MK (محمد)
تنظیم و ویرایش و بازنگری نهایی از M4$0u5 (مسعود)


اسامی تیم به ترتیب الفبای انگلیسی به شرح زیر می باشد :

Aryana ( علی )
Arya_gharbal(آریا)
Barsam (علیرضا)
beatmusic(مجید شفیعی)
M4$0u5(مسعود)
MK (محمد)
Netbaz(جاوید)
Parsa (علیرضا)
tf2000(حمید)

اتحاد تا جهانی شدن رپ فارس
متحدین


نوشته شده توسط Arash در چهار شنبه 2 آذر 1390برچسب:,

و ساعت 15:1

Zir o Bam Zir Zamin Reviews By Motahedin

مقدمه :
نگاه خاص و لحن متفاوت قاف برای اعتراض و تحول به زبان رپ ، آشنایی قبلی مخاطب با کسی است که هفتم مهر برای اولین بار آلبومی پر از سنت شکنی ها و درخواست انقلاب هنجارها و هیپ هاپی اصیل تحت عنوان " زیر و بم زیرزمین " منتشر میکند . اجتماع خوانی با لحنی ماهرانه که اصول را طی سالیان متعدد فعالیت خود شناخته ، میداند که چه میخواهد و در " صبح مثنوی " خواسته ی اصلی خود از رپ را آشکار میکند .در " زیر و بم زیرزمین " خوانندگان دیگری چون Reveal ، بیداد ، هفت خط ، Lowkey و فدایی قاف را همراهی میکنند . 12 آهنگ که سعی بر حفظ تنوع داشته ، گرچه به طور کامل به فروغ دست نیافته است .
رپ ما نیاز به " زیر و بم زیرزمین " داشت . اثری که سعی کرد تا میتواند علاوه بر تحقق خواسته های قاف در باب شعری ، مخاطب را با هنر القای معنا در دل صداها از مهدیار به وجد بیاورد که تا حد بسیار بالایی موفق بود .امیدوار هستیم چنین آثاری جسم خشکیده رپ را که در آوارِ تهاجم مخرب های شهرت طلب فریاد کمک میزند ، نجات دهد .

بررسی سیر داستانی آلبوم :
همانطور که از اسم آلبوم معلوم هستش اکتر آهنگ های آلبوم زیر و بم زیر زمین راجع به داستان های خیابونی و اجتماعی و کمی هم سیاسی هستش و علی سعی کرده که وقایع و حقیقت های تلخ جامعه رو با زبون و کنایه های خاص خودش بگه و از این لحاظ میشه گفت که هدف این آلبوم باز کردن گوش مردم هستش . نکته جالب دیگه از آهنگای این آلبوم میشه به آهنگ خاور میانه و همکاری علی و با لوکی اشاره کرد که موضوع این آهنگ تقریبا با کل آلبوم متفاوت هستش و این آهنگ طعم و اثر موزیک لو کی رپر انگلیسی
که آهنگاش اکثرا زد کاپیتالیسم هستش رو میده و یکی دیگه از نقاط درخشان آلبوم از نظر موضوعی هستش .

بررسی نحوه پخش و توزیع آلبوم زیر و بم زیر زمین :
متاسفانه به دلیل محدودیت در مورد اطلاع رسانی در مورد فروش آلبوم ها و نبود مرجع در این خصوص در کشور اطلاع دقیقی نمیشه از فروش آلبوم ها مخصوصا آلبوم های زیر زمینی یافت و آلبوم زیر و بم زیر زمین هم از این قضیه مستثنی نیست ولی میشه در مورد این قضیه حدس هایی زد و نحوه مارکتینگ اون رو مورد بررسی قرار داد. در مورد تبلیغات آلبوم میشه گفت که خبر پخش آلبوم یکی دو سالی بود که بر سر زبان ها بود ولی خبری از آلبوم نشد و این خبر کم کم جدیت خودش رو از دست داد تا این که از اواخر سال 89 قاف و مهدیار فعال شدند تا نشون بدن که خبر این آلبوم جدی هست . از دیگر تاکتیک های مهدیار و قاف برای تبلیغ برای آلبوم استفاده از اسم آلبوم در آهنگای پخش شده قبل از آلبوم توسط قاف ( بسه مفت بری) و فدایی ( در اوترو آهنگ واسا لاشی در آلبوم انجام وظیفه بود ) و با توجه نظر مثبت شنوندگان در مورد این آهنگها این حرکت تاکتیک مناسبی برای تبلیغ آلبوم به شمار میاد و سر انجام یکی دو هفته قبل پخش آلبوم مهدیار و علی آهنگ بسه تاریکی که از ممتاز ترین آهنگ های آلبوم به شمار میاد رو منتشر کردند و تاریخ انتشار آلبوم رو اعلام کردند . از نظر فروش آلبوم ، این آلبوم به نظر میرسه که به صورت مستقل، زیر زمینی و بدون وابستگی به هیچ کمپانی بزرگ موزیک ایرانی مثلا آونگ منتشر شد و فقط از اینترنت قابل خریداری هستش و ما امیدواریم که این آلبوم به سرنوشت اکثر آلبوم های ایرانی دچار نشه و بتونه فروش مناسبی در بازار داشته باشه.


در پایین توضیحات مهدیار در مورد دلیل تاخیر آلبوم که در وبلاگ شخصیش منتشر شد رو میتونید بخونید :

آهنگسازی و نوشتن اشعار زیر و بم زیرزمین اوائل پاییز ۸۶ آغاز شد و تا پایان زمستان ۸۶ به اتمام رسید. البته به جز اشعار قسمت‌های خوانندگان مهمان.؛
ضبط آلبوم به دلیل مشکلات مالی و سیاسی در استودیوهای عمومی‌ امکان‌پذیر نبود. نیافتن استودیو خصوصی مطمئن موجب شد نزدیک به یک سال در کار وقفه بیفتد.؛
اواسط زمستان ۸۸ کمک مالی رضا سروی برای حمایت از آهنگ بسه مفت‌بری باعث شد امکان فراهم کردن یک استودیو خانگی در اتاق قاف ایجاد شود و ضبط آلبوم آغاز شد.؛
ضبط قسمت‌های قاف، بیداد، ۷خط و اشراق یک ماه طول کشید و پس از آن آلبوم وارد مرحله‌ی میکس شد.؛
اوائل تابستان ۸۹ به اروپا رفتم و به دلیل مشکلات شخصی‌ بیش از یک سال در کار وقفه افتاد.؛
اوائل پاییز ۸۹ ضبط قسمت فدائی در پاریس انجام شد. همزمان قسمت‌های ریویل و لوکی هم در لندن ضبط شدند.؛
اواخر پاییز ۸۹ میکس آلبوم در شهرک بین‌المللی هنرها در پاریس به پایان رسید و آلبوم برای مسترینگ به استودیو جو داچرمن در برلین ارسال شد.؛
حدود ده روز مسترینگ با تجهیزات آنالوگ طول کشید.؛
پس از مسترینگ، نسخه‌ای از آلبوم برای طراحی گرافیک به هیراد صباغیان در کالیفرنیا ارسال شد.؛
اواخر پاییز ۸۹ زیر و بم زیرزمین آماده‌ی پخش شد.؛
ابتدا تصمیم بر آن بود که با آوردن قاف به اروپا، با خیالی آسوده آلبوم عرضه شود. شش ماه صرف تلاش برای ویزا گرفتن شد که بی‌نتیجه بود.؛
به دلیل کمبود سرمایه‌ی مالی، عرضه‌ی آلبوم در قالب سی‌دی همراه دفترچه امکان‌پذیر نبود.؛
در آخر قرار شد ۷ مهر ۹۰ زیر و بم زیرزمین به صورت دیجیتال عرضه شود.؛

تمام تلاشمان برای ملموس‌تر شدن موسیقی‌ متن زیرزمین برای اهالی آن بوده است.؛

با سپاس؛

مهدیار                                                                      
بررسی آهنگ های آلبوم به اختصار :

1 - صبح مثنوی ( فلسفی ، حماسی ) :
محتوای اصلی این قطعه که اولین آهنگ آلبوم زیر و بم زیرزمین بود ، رویا طلبی و فرار از باید هایی است که آنها را نمیخواهی ، باید هایی که به کرار در بطن جامعه نمایان است . عشق خواهی و روش زندگی که با عقاید قاف گره خورده و این علاقه به حماسه " صبح مثنوی " را میسازد . اثری که رویای قاف در رپ را هم نمایان کرد . " جهانی شدن " . اعتقاد به خدایی که جهان را برای برآورده شدن آرزوهای انسان ها ساخت که به نظر من رهایی از بند بایدها حتی به باور دینی یا تجربی با هر باور دیگری بر میگردد که عدم آشنایی مخاطب با این باور او را در چنین تصمیمی به رهایی سست میکند واحتمالا حرف به عمل نمیرسد و در پشت پرده ی شعار ، تصمیم ، پنهان میشود . لحن قاف ویژگی زیبایی است در شناسایی آثار او که روی ضرب آهنگ مهدیار که در ابتدای آهنگ فضای حماسی فوق العاده ای به کار داد ، به شکوفایی میرسد . به اجمال صبح مثنوی اینتروی خوبی بود که نیاز به موشکافی عمیق در دلیل باید ها و نیاز ها دارد که از دید قاف رویا طلبی و عشق خواهی پاسخی برای دو راهی باید و خواستن است .

2 - بالاتر 1 ( گنگ ) :
لحن خاص قاف در نیش و کنایه ها ، ابراز توانایی های فردی و قابلیت سوژه سازی مخاطب را تحریک به شنیدن میکند . گرچه ترکیب قاف و مهدیار در دومین آهنگ آلبوم مخاطب محوری را کم تر مورد توجه قرار داده بود ، اما نمیتوان از جذابیت گنگ سرایی های قاف و خلاقیت های مهدیار ساده گذشت . پیام های درونی همچون درخواست عمل گرایی به جای چرخش زبان ، زیر لایه هایی از نگرش قاف نسبت به شعارگران امروز را گنگ گونه هویدا میکرد . فلو و استایل قاف تنظیم شده بود اما مسلما این کار بهترین استایل قاف نبود . به اجمال توقع مخاطب در حیطه ی سبک گنگ از چنین ترکیبی بالاتر بود .

3 - تاریکی ( اجتماعی ، اعتراضی ) :
" تاریکی " از دل خیابانها برخاست و سعی برنمایش واقعیت ها به زبان طعنه داشت که تا حد بسیار بالایی موفق بود . عملکرد قاف چه در باب شعری و چه در حمله ی استایل به تن بیت ، تجلی جالبی از اعتراض به همراه داشت . بنیان تحول چه در آهنگسازی چه در فلو بهترین دستاورد ترکیب اصلی این آلبوم را رقم زد . مهدیار یکی از بهترین عملکرد های خود را داشت . اثری به یاد ماندنی که هویتی برای " زیر و بم زیرزمین " بود . بیان مسایل با نگاه ویژه ی قاف بیش از هر چیز مخاطب را جذب کرد و پخش این ترک قبل از پخش آلبوم خود از شناخت قوی قاف و مهدیار روی عملکرد خود و تلاشی برای شناساندن " زیر و بم زیرزمین " به اهل رپ خبر میداد . تاریکی اوج خستگی و تحول طلبی شاعر را به خوبی نمایان کرد . فرار از کلیشه های اجتماعی خوانهای امروزی نکته ی جالب این اثر بود . به اجمال تاریکی اثری به یاد ماندنی است که زیر و بم زیر زمین آن را میطلبید .

4 - هدف ( فیت بیداد ) (گنگ - فست) :
اولین فیت آلبوم و تلفیق رپ با سبک سنتی که اولین تجربه ی رسمی قاف به صورت فست خوانی بود . شگفت زدگی مخاطب از تفاوتی در استایل قاف که برای آلبوم لازم بود . همکاری بیداد به زیبایی آهنگ می افزود . تلاش بیشتری برای مخاطب محوری صورت گرفته شده بود اما نمیتوان از کلیشه هایی که در شعر آهنگ نمایان بود ، چشم پوشید . آن هم از شاعری که خلاقیت در دید ، ویژگی بارز اوست اما نوشتن شعر برای استایل فست مهارت هایی میطلبد که البته با توجه به اولین تجربه ی قاف قابل قبول بود . دوری از یکنواختی که وظیفه ی بیداد بود ، به خوبی مخاطب را به ادامه ی آهنگ جذب میکرد . ترکیب این سه تن اثری ساخت که میتوان به جرات گفت شهرت کاری هر سه نفر اعتبار و توقعی از قبل به مخاطب میداد که از سطح این کار بالاتر میرفت . امیدوار هستیم قاف سبک فست را در موضوعات دیگر نیز به کار برد .
 
5 - ایران ( فیت 7 خط ) ( اجتماعی ، سیاسی ) :
دومین فیت آلبوم و همراهی 7 خط با قاف در به اوج رسیدن کلیشه ها !
نگاه تکراری به مسایل اجتماعی و سیاسی بدون خلاقیت تازه ای در نوشتن . لحن خاص قاف پشت پرده های تکرار ، گم شده بود . 7 خط هم حرف تازه ای حول چنین مسایلی نداشت . شاید تکرار بیش از حد چنین آهنگهایی این حس را به مخاطب القا میکند . به هر حال مهدیار باز هم سعی در استفاده از سازهای سنتی و خلاقیت در حیطه ی خود بود که تلاش او زیر لایه های زاید نوشته ی کار پنهان شد . شاید کار مربوط به سالهای ابتدایی ساخت آلبوم بوده و پس از چهار سال پخش چنین آهنگی برای مخاطب و برای سطح قاف چندان جالب نیست . اثری معمولی که در قبال توانایی های این ترکیب ( مهدیار و قاف و 7 خط ) حق کافی را ادا نکرد .

6 - حس غریب ( اجتماعی ، خیابانی ) :
تشابه عمیق " حس غریب " با " تاریکی " تا حدی جالب و تا حدی مخاطب زدگی را به دنبال داشت .اصرار و مانور روی مساله ی اختلاف و تفاوت ارزش های قشر های مختلف جهت دار بودن افکار قاف را نمایان میکرد . استایل قاف همان استایل قدیمی و خاص خود او بود . تلاش برای نمایش باطن خیابانی خود و درک های حاصل از زندگی خیابانی ، حرکت قاف در " حس غریب " بود . قاف در چنین آهنگهایی فلوی خوبی دارد و بسیار هماهنگ با مهدیار . دلیل تکرار چنین ترکهایی در آلبوم برای آشنایی مخاطب با زیر و بمی است که قاف سرد و گرم چشیده ی آن است .

7 - خاورمیانه ( فیت لوکی ) ( اجتماعی ) :
" خاورمیانه " آهنگی کاملا متفاوت با سایر آثار آلبوم چه در تشکیل بافت مفهومی و چه در نوع فیت بود که الزامی هماهنگ با سیر داستانی آلبوم طی میکرد . جبر مکانی که قاف درگیر آن شده و باز نیش و کنایه هایی از جنس قاف نسبت به مسایل اجتماعی و سیاسی خاورمیانه . دو استایل متفاوت که مخاطب را جذب و در عین حال فضای زایدی در کار که مخاطب زدگی را به دنبال دارد . اینترویی عصبی که فضای تاریک کار را به رخ میکشد و بیتی هماهنگ که میتوان گفت صداهای بیت مهدیار فرم کار را حفظ و گفت و گویی با مخاطب دارد . به اجمال " خاورمیانه " یک اثر خوب و لازم برای زیر و بم زیرزمین بود .

8 - فضای سرد ( اجتماعی ) :
تلفیق سبک رپ و سبک سنتی اینبار با ریشه هایی از خود بینی و کم تر اعتراض . نگاه زهر خورده از تزویرها ، تظاهرها و نفع طلبی های امروز ما . قاف با حس مینویسد و با منطق و حس میخواند و با اوترویی فکر شده تلنگری به مخاطب میزند که شعر من تنها درگیر حس نیست . " فضای سرد " از نظر یک آهنگ برای چنین آلبومی ، بسیار عالی حق خود را ادا کرد . شیوه ی شعر نویسی و فلوی قاف و همچنین تنوع زیبای شروع ورس ها ، حس زدگی به مخاطب نمیداد . چینش درام و آهنگسازی دلنشین و متناسب با فضای تیره و سرد کار بود . کروس بسیار زیبا اجرا شد ، به اجمال این اثر هویتی که تاریکی قبل از انتشار آلبوم برای زیر و بم زیرزمین ساخته بود را حفظ کرد و به آلبوم رنگی تلخ و البته متناسب با سیر آلبوم بخشید .

9 - مرجان ( فیت ریویل ) ( احساسی ) :
قلم ؛ حس کسی را نمیشناسد ، قاف با حس مینویسد . از تنهایی ، غم های دوری و به طور کلی دوری از خواسته مینویسد . زیبایی خاصی صدای مرجان به حال و هوای کار میدهد . وظیفه ی " مرجان " ارتقای سطح تنوع آلبوم و جلوگیری از یکنواختی و شباهت آثار از نظر ساخت بدنه ی اثر است . ریویل به زبان خود میگوید و میتوان قاف را در جلوگیری از یکنواختی آلبوم موفق دانست . فلوی قاف و هم چنین شعر نویسی و چینش کلمات بسیار قوی بود و استایل متفاوت رویل به کار تنوع خاصی بخشید . میکسی زیبا و سمپلینگ زیبایی که مهدیار عهدار آن بوده . بار دیگر شاهد قدرت و هماهنگی ترکیب اصلی این آلبوم بودیم که حس مخاطب را راضی کرد اما مسلما زیر لایه های حسی شاعر هم جزیی از گذران عمر وی در زیرزمین بوده که " مرجان " هم توانست به خوبی از پس حفظ سیر داستانی آلبوم بر آید .
 
10 - میان غم هایم ( فیت فدایی ) ( احساسی ، اجتماعی ) :
ترکیب بسیار جالبی که از نظر تناسب برای یک کار مشترک و هم چنین از نظر نزدیکی عقاید " میان غم هایم " را ساخته ، چرخه ی حسی را در نوشته ها حفظ کرده و با مهارت و به طور متفاوت هر کدام روی آواهای فکر شده به رپی اصولی با قلمی خیابانی انجامیده . بیان نحوه و شیوه ی زندگی یک جوان میان غمهایش آغشته به اعتراض به علل که البته مانند اکثر رپ آهنگ های ما از این نظر که دیدگاه فلسفی نسبت به اصالت و دلیل واجب الغم ندارد ، تا حدودی تکراری است . نسبیتی که میان غم ها پیروی از سنت ها داشته ، یا واحدیتی که باعث عامه ی غمها شده و بی شک آن واحدیت در ابتدا " بودن " بوده ، و عدم توجه شاعر به چنین افکاری یک ضعف در عمق معنای غم در شعر شاعر میگردد که معمولا با شخص گرایی از آن میگذرند اما مخاطب آنچنان به دنبال شخص گرایی نیست . فلو و استایل خاص هر دو رپر تنوعی میشود که مخاطب را از بارها گوش دادن " میان غمهایم " خسته نکند . به اجمال اثری بسیار خوب در باب فنی و با تکراری بی تقصیر در متن که به بارها شنیدن می ارزد .

11 - بالاتر2 ( گنگ ) :
باز شاهد کار گنگی از قاف هستیم که اگر ملاک توانایی های فردی قاف در استایل یا شعر نویسی و مهارت مهدیار باشد ، چربشی از مهارتها مقابل ملاک دیده نمیشود . متن گرایی بیشتر در اولویت اول قرار داده شده بود و میتوان گفت یازدهمین اثر زیر و بم زیرزمین به نسبت اثری معمولی بود و تنها عامل جاذب مخاطب سوژه های قاف در باب شعری است . در بیت هم خصوصیت خلاقانه ای دیده نمیشود . به اجمال فعالیت قاف در عرصه ی گنگ قابل قبول در باب شعر و نیاز به تنوع بیشتر در استایل بود .

12 - شب خزان ( اجتماعی ) :
میرسیم به آخرین آهنگ آلبوم " زیر و بم زیرزمین " . اوترویی که با ترکیب زیر لایه های اجتماع و حس خودستایی و نشانه های کوتاهی از گنگ سرایی ، سعی در القای کامل احساس قاف در زیر و بم زیرزمین داشت . بیت مهدیار و خاص چیدن کیکها در ورس اول و تعویض دوباره ی درام حال و هوای خاص اوترو را به مخاطب القا میکرد . استایل و فلوی قاف متناسب با فضای معنایی کار روی بیت مهدیار حس خوبی به مخاطب میداد . به اجمال میتوان گفت برای بیان زیر و بم زیرزمین و خاطرات علی قاف شب خزان ، اوترویی خوب بود .

نگاهی فنی به آلبوم :

صبح مثنوی : این ترک نمونه‌ای از آهنگ مثنوی از حسین علیزاده و دیالوگی با صدای عزت‌الله انتظامی از فیلم حکم هست که مهدیار آقاجانی مثل همیشه سعی داره کارای نوینی از خودش عرضه کنه ، خب ضرب آهنگ صبح مثنوی هم از این قاعده مستثنی نیست ، ترکیبی از صداهای مدرن و ضربهای کوبنده با سبک بیت سازی قدیم مهدیار آقاجانی ، که در اون زمان تونست با به کار بردن سازهای سنتی در موسیقی هیپ هاپ بنیانگذار سبکی جدید در بیت سازی موسیقی هیپ هاپ باشه .

میرسیم به ترک بالاتر، این ترک نمونه‌ای از آهنگ بمون تا بمونم از خانم گوگوش هست، چیزی که تو این ترک بیش از حد به گوش میرسه استایل علی قاف هست واقعا مشخصه که قاف وقت زیادی گذاشته تا شعرش و با یه استایل خیلی زیبا و فلو رو این بیت مچ کنه ، بیتی با تمپو پایین ، ضرب های حجیم و البته اسنرهایی که زیر موزیک با تمپو بالاتری از ضرب اصلی بکار برده شده اند ،

ترک تاریکی ، به جرات میتونم بگم که این ترک یکی از سنگین ترین آهنگ های رپ پارسی از نظر زمان و دقت کار هست ، در زمان پلی شدن این ترک جدی بودن موزیک از همون لحظه اول مشخص میشه ، مهدیار آقاجانی با استفاده از صداهای خشن و جدی به طور کامل فضای کلی ترک رو با حال و هوای شعر اعتراضی علی قاف همخوان کرده .

ترک هدف با همراهی بیداد که خودش بیشتر سبک بیت سازی مهدیار و به قدیم میکشونه، استفاده بیشتر از سازهای سنتی و ترکیب ضرب ها با دف ،حضور بیداد و همخوانی در کُروس کار و همچنین آواهای سنتی در زیر آهنگ باعث شد که حال و هوائی نستالژیک زمان های قدیم به گوش ما برسه که البته قاف میتونست استایل فست برای این ترک بکار نبره تا کمی این آهنگ عامه پسند تر بشه و شنونده از اون حال و هوائی نستالژیک در نیاد ،

ترک ایران سرشار از خلاقیت مهدیار آقاجانی هست ، استفاده جالب ساز نی به عنوان ملودی اصلی بیت که در بیشتر کار به گوش ما میرسه و همچنین استفاده تنبک در یه کروس منسجم که به خوبی صداهای مدرن، صدای تنبک رو همراهی میکنن ، اما متاسفانه استایل قاف مثل ترک های قبلی آلبوم نوآوری نداشت وهمچنین حرف تازه ای در شعر ترک ایران وجود نداشت که البته شاید این ترک مربوط میشه به سالهای ابتدایی ساخت آلبوم.

 ترک حس غریب بر خلاف ترک ایران از استایلی قوی و فلو زیبایی برخوداره و از نکات قوت بیت این ترک ، میشه به آواهایی که در قسمت کروس کار اومده اشاره کرد و .... در کل میشه نتیجه گرفت، یکی از دلایلی که این آلبوم موفق شد اینه که این تیم دو نفره به عامه پسند بودن کارها فکر نکردن و با تمام انرژی از داشته ها و خلاقیت های خودشون تو تک تک کارها استفاده کردن که واقعا تفاوت کارها رو چه با کارهای دیگه و چه با ترک های قبلی این تیم به وضوح میشه حس کرد .

در ادامه من چند نمونه دیگه که برای ترک های بعدی آلبوم استفاده شده رو نام میبرم :

 خاورمیانه :این ترک نمونه‌ای از آهنگ اندوه از حسین علیزاده هست .

 مرجان : این ترک نمونه‌ای از آهنگ سهم من از مرجان هست .

 میان غم‌هایم : این ترک نمونه‌ای از آهنگ تصویر من از قاف می‌باشد .

 شب خزان : این ترک نمونه‌ای از موسیقی متن فیلم مالهالند درایو از دیوید لینچ و نمونه‌ای از آهنگ شد خزان از جواد بدیع ‌زاده هست .


نقد کاور:

این کاور از چهار قسمت تشکیل شده و هر کدوم مفهوم خودش رو میرسونه.

قسمت 1: بالای کاور که مجلسی آروم رو نشون میده با رنگ هایی روشن و آرام که همه در حال صحبت هستند و شخصیتی شبیه شاه که سمت چپ نشسته و در حال دستور دادنه که به نوعی خواسته اوضاع موسیقی مجاز یا بالا نشین ها رو توصیف کنه.

قسمت 2: که با رنگ سفید نشون داده شده و اسم آلبوم روش نوشته شده و کلمه زیرزمین در پایین ترین نقطه قرار داره.

قسمت 3: دو نوار قهوه ای رنگ به صورت عمودی وجود داره که سمت راست کلمه ق یا قاف درون یک دایره قرار گرفته و معرف اسم خواننده است.

قسمت 4: به نظر من اینجا مهمترین قسمت این کاور هست و نماد زیر زمین یا موسیقی زیرزمینی.

در این قسمت از رنگ های تیره و سرد استفاده شده و شخصیت ها در حال جنگ هستن و به هر وسیله ای سعی می کنن همدیگه رو از میدون خارج کنن که باز هم استعاره ای از وضعیت موجود موسیقی کشور مخصوصا موسیقی بسیار گسترده زیر زمینی هست.


بررسی کلی آلبوم :
در راستای گسترش هیپ هاپ ، سبک خاص قاف و قدرت و شناخت مهدیار در آهنگسازی ترکیبی است موثر که نیازی برای رپ امروزی ماست . دانش هر دو نفر از خواسته هایشان میتواند نتیجه گرفته از ترکیب خود خواسته ها و گفت و گوها و مخاطب شناسی های دوطرف باشد .
انطباق اثر با سلیقه های گوناگون و به اصطلاح همه گیر بودن اثر ملاکی مهم برای چنین ترکیبی است که از این دو نفر بیشتر سبک گرایی و حفظ اصول برای هیپ هاپی خالص مشاهده شده که به دیدگاه من هدف گذاری اولیه منوط به اهداف خواننده است و قاف با ظهور رویای خود سر نخ هایی به ما میدهد .
تناسب آهنگها با سیر داستانی مشخص و به نظر با برنامه ریزی بوده . شعر نویسی قاف به لحاظ فن با مهارت استایل ادغام شده و جدا از هم نیست . اما از نظر مفهومی گاها منطق گرایی شخصی معترض و گاها حس گرایی شخصی تنهاست .
تنوع آهنگها با فیت های مختلف و گاها ناقص به لحاظ خلاقیت موضوعی شروع مناسبی برای اولین آلبوم قاف است . زیبایی غیر قابل انکار آلبوم ، هماهنگی ترکیب ( مهدیار و قاف ) و هم چنین به کار گیری محسوس زبان معنا در دل صداها از سوی مهدیار است .
به اجمال ، آلبومی بسیار خوب برای اولین تجربه و شناسنامه ای در امتداد سکوت برای هیپ هاپ ایرانی در سال 90 است . زحمات قاف و مهدیار و سایر دست اندر کاران آلبوم نیازمند تقدیر و حمایتی از سوی رپ خواهان ایرانی است .


ترتیب آهنگ های آلبوم به معیار مخاطب پسند بودن از زبان مخاطب و هم چنین نمره دهی کلی بر حسب معیار های مربوطه در مقیاس 1 تا 10 :

1) تاریکی – استایل : 9 تکست از لحاظ مفهوم :8.5 تکست به معیار فن : 8 کروس : 8.7   بیت : 9
2) فضای سرد – استایل : 8.5 تکست از لحاظ مفهوم : 8 تکست به معیار فن : 7.5 کروس : 8.8 بیت : 8.5
3) میان غم هایم – استایل : 8.2 تکست از لحاظ مفهوم :7.6 تکست به معیار فن : 8 کروس : 7 بیت : 9
4) مرجان – استایل : 9 تکست از لحاظ مفهوم : 7.5 تکست به معیار فن : 7 کروس : 7.5 بیت : 8

5) صبح مثنوی – استایل : 8.5 تکست از لحاظ مفهوم : 8 تکست به معیار فن : 7.2 بیت : 9.4
6) حس غریب – استایل : 8 تکست از لحاظ مفهموم : 7 تکست به معیار فن : 7 کروس : 8.5 بیت : 8
7) خاورمیانه – استایل : 8.8 تکست از لحاظ مفهوم : 8.5 تکست به معیار فن : 7.5 کروس : 8 بیت : 9
8)
هدف – استایل : 8.2 تکست از لحاظ مفهوم : 7.5 تکست به معیار فن : 8 کروس : 8.5 بیت : 7.5
9) شب خزان – استایل : 8.8 تکست از لحاظ مفهوم : 9 تکست به معیار فن : 8 بیت : 9
10) بالاتر 2 – استایل : 8 – تکست از لحاظ مفهوم 7.5 تکست به معیار فن : 8 بیت : 7.5
11) ایران – استایل – 7.5 – تکست از لحاظ مفهوم : 7 تکست به معیار فن : 7.5 کروس : 8.5 بیت : 8.5
12) بالاتر 1 – استایل : 7 تکست از لحاظ مفهوم : 6.5 تکست به معیار فن : 7 کروس : 7 بیت : 8.5

تهیه کنندگان این مطالب هر کدام در بخش های خود :

نقد و بررسی از محمد
نقد و بررسی صوتی آهنگ از  علی
بررسی فنی از مجید شفیعی
بررسی کمی از جاوید
بررسی سیر داستانی و توزیع آلبوم از آریا
تهیه کاور و گرافیک از جلیل
بررسی کاور از رسول مرشدلو
تنظیم و ویرایش و بازنگری نهایی از مسعود


اسامی تیم به ترتیب الفبای انگلیسی به شرح زیر می باشد :

Aryana ( علی )
Arya_gharbal(آریا)
beatmusic(مجید شفیعی)
Mohamad ( محمید )
M4$0u5(مسعود)
Netbaz(جاوید)
Rasoul Morshedlo(رسول)
tf2000(حمید)
Zero ( جلیل )

اتحاد تا جهانی شدن رپ فارس
متحدین

نوشته شده توسط Arash در سه شنبه 1 آذر 1390برچسب:,

و ساعت 15:0

بیو گرافی جواد اددی

                                                 قبل از اینکه بخوام اددی عزیزما معرفی کنم بهتر بگم آهنگای جواد سیاسی ـ اجتماعیه ..اون تو آهنگاش چیزایی را می گه که باید گفته شه.. حقیقت نگریش منا کشته.. خوب بریم سراغ خودش. جواد اددی در شیراز به دنیا اومده و 23 سال سن داره(متولد ۳/۳/۱۳۶۶) .از ،16.15 سالگی رپ میخونه و بعدن هم تغییر سبک،به سبکN.U METAL  میده..تا حالا بیش از 190 آهنگ خونده و کار های موفقی داشته.چند تا از بهترین آهنگای اون:بازنده،هی تو، روح آبی، جهنم،پاشو(وایسا)،بال میخوام و ... بوده..براش آرزوی موفقیت دارم اون دقیقا حر فای دل منا میزنه ..این یه بیوگرافی کوتاه ازاددی جان بود ببخشید اگه کم بود
 

نوشته شده توسط Arash در سه شنبه 1 آذر 1390برچسب:,

و ساعت 14:47

Review - Yas - Az Chi Begam

با موضوعه بررسی آهنگ متفاوت اخیر یاس به نام از چی بگم...
یاسر بختیاری ( ملقب به یاس ) ، متولد 30 ام خرداد 1361 که یکی از چهره های موفق و با سابقه ی این سال های رپ فارسی بوده و هست با ثبت قریب بر 50 تک آهنگ در کارنامه ی خویش ، به یکی از موفق و سرشناس ترین خواننده های این سبک بدل شده.
همچنین یاس در پرونده ی خودش بخاطر آهنگ "یادت نره" ، عنوان : اولین خواننده ی رپ قانونی و مجاز رو یدک میکشه
در این سال ها عمده فعالیت یاس در زمینه ی تولید آهنگ های اجتماعی - مردمی بوده
یاس در سال های اخیر آهنگ هایی با موضوعات: کودکان سرطانی ، روسپی گری ، زلزله ی بم ، مبارزه با رسوایی های اخلاقی خوانده  و در آهنگ اخیرش به نام از چی بگم موضوع بچه های مدرسه ی شهید رحیمی روستای درودزن از توابع مرودشت که چند سال قبل بر اثر حادثه ی سوختگی بدن و صورتشان نابود شد
یاس در این آهنگ از داستان تلخ این بچه ها میخواند ، بچه هایی که اگر این آهنگ نبود کسی به یاد نمی آورد که اصلآ وجود دارند
یا کسی  به این فکر نمیکرد که چرا نرگس حیدری ( دانش آموز صدمه دیده ی این حادثه ) برای عکاس نمیخندید
این آهنگ هم مثل آهنگ های قبلی یاس شنونده را شکه کرده و به فکر فرو میبرد
با شنیدن این آهنگ شنونده نا خود آگاه خود را درگیر مسائل و مشکلات بچه هایی میبیند که چند سال قبل صدمه دیده اند و تا قبل از تولید این آهنگ فراموش شده تلقی میشدند

از دید فنی این یک آهنگ 4 دقیقه و 39 ثانیه ای است که دارای 3 ورس و 2 کروس متفاوت است
که ورس اول در ثانیه ی 27 این آهنگ شروع و در 1:26 به اتمام میرسد
 شروع ورس اول با بغض همیشگی صدای یاس به صورتی شروع میشود که انگار یاس خودش نمیخواسته این آهنگ را بخواند اما به دلیل خواست جامعه خوانده
در ادامه یاس از درد هایش میگوید ، از محدودیت های هنرمند ایرانی و از درد هائی که همیشه بوده ولی هرگز گفته نشده
این آهنگ شروع بسیار قوی و تقریبآ بی نقصی دارد و پایان ورس اول با اوج همراه است
اوج دادن پایان ورس ها یکی از نو آوری های یاس در این آهنگ بوده ، اگرچه این نو آوری در صورتی زیبا تر میشد که اوج آخر کار با اول کروس هم گام میبود
این آهنگ در عین حرفه ای بودن بی عیب نیست و اگر به متن آهنگ توجه کنید قافیه ها با توجه به تعریف ادبیاتی آن در بعضی موارد قافیه نیستند و صرفآ به دلیل هم وزن بودن به کار برده شده اند
همچنین بیت های پایانی ورس اول با بیت اول کروس تضاد  معنایی دارد
در یک مصراع میگوید: " تو هم مثله منی ، تو هم کم درد نداری " و در یک بیت بعد میگوید: " من کسی نیستم با این زخما دردم بگیره " و باز در بیت بعدی که بیت یکه کروس اول است میگوید " از این همه درد تمومه دنده هام شکسته "
ورس یک با یک مصراع بی معنی تمام میشود " اشتباه رو به تخریب "
اشتباه یعنی چیزی که خراب شده و چزی که خراب شده دیگر رو به تخریب نیست!!
کروس اول با یک اغراق بیش از حد شروع میشود " غذا برای خوردن دارن ماهی یه شب "
که شاید حتی مرتاض های هند هم از پس یک ماه غذا نخوردن بر نیایند!
در یک بیت میگوید " بچه های پائین شهر " و جای دیگر میگوید " رفقای کاخ نشین "
یاس که در همه آهنگ های قدیم خود از زندگی پر از فقرش میخواند اینجا خود را از " بچه های پائین شهر " جدا میکند و میشود " رفیق کاخ نشین ها "

در ادامه یاس از یک ترکیب اشتباه استفاده میکند یعنی ترکیب " هم کلاسیان "
همان طور که میدانید " الف و نون ( ا ن ) " برای جمع کلمات فارسی به کار میرود که البته در عربی هم چیزی شبیه به این وجود دارد ، اما کلاس کلمه ی انگلیسی است و نمیتواند به این طریق جمع شود!

یاس ورس دوم را با امیدواری تمام میکند و کروس دوم با اوج و قدرت شروع میشود
کروس دوم خوب پیش میرود تا جایی که به دلیل ضعف صدابرداری آخرین کلمه ی این کروس یعنی " وفق " به اشتباه خوانده میشود "  وقف " و این شاید ناشی از عدم تمرکز صدابردار روی چیزی باشد که ضبط می کند!
در ورس پایانی یاس کاملآ زیبا و ماهرانه با امید دادن به شنونده و از فراموشی مشکلات گذشته خواندن کار را به اتمام میرساند
بررسی فنی آهنگ :
آهنگ این کار با تمپوی 85 و با استفاده از سمپل به همراه ساز زنده ساخته شده و ساز زنده بکار گرفته شده در این آهنگ اینگونه که در هنگام پخش گفته شده ساز اصیل ستار است.
 شروع این آهنگ با ورود یک آوا آغاز میشود و به دنبال آن ملودی پیانو و یک استیرینگ با صدای کم به آن اضافه میشود.
 و بالاخره در ثانیه 00/17 صدای ستار که بصورت زنده ضبط شده به گوش میرسد.
تا ثانیه 27 ام که ورس اول آغاز میگردد و سپس درام آهنگ از ثانیه 42 وارد کار میشود.
آوا های بکار رفته در این آهنگ باعث دلنشینی کار و غرق شدن شنونده در بطن موضوع میشود .
به طور مثال در دقیقه ی 1:27 تا دقیقه ی 1:53 
در کل میتوان گفت " سعید انثار " با آهنگسازی این کار بار دیگر توانائی خود در این حرفه را به رخ کشید.

این آهنگ مانند اکثر کار های پیشین یاس به هدف قلب و احساس شنونده حرف هائی را بازگو میکند که باعث تفکر شنونده گردد ، شنونده را میخکوب میکند .
وقتی که یاس از کودکان سرطانی میخواند شنونده بخاطر سلامتی خود خدا را شاکر میشود ، یا وقتی از فرزندان طلاق در جامعه میگوید شنونده نا خود آگاه خود را جای این کودکان میگذارد و درک میکند که طلاق فقط جدائی دو نفر از هم نیست و عوارض دیگری هم دارد
یاس در سال های فعالیتش پیشرفت بسزایی داشته و امیدواریم این پیشرفت همگانی همچنان ادامه پیدا کند



نمرات تکست از نظر معنی و مفهوم
ورس اول 9.8 از 10
ورس دوم 9.5 از 10
ورس سوم 9.8 از 10
کروس 10 از 10


نمرات تکست از نظرقواعد و اصول
ورس اول 9.2 از 10
ورس دوم 9.1 از 10
ورس سوم 9.8 از 10
کروس 9.3 از 10

نمرات استایل
ورس اول 9.7 از 10
ورس دوم 9.8 از 10
ورس سوم 9.8 از 10
کروس 10 از 10

نمرات میکس و مستر 8 از 10

نمرات ضبط وکال 9.5 از 10

نمرات آهنگسازی 10 از 10

امیدواریم که این نقد موجب دلگیری کسی نباشد.زیرا هدف از تهیه این نقد و بررسی فقط  پیشرفت  روز افزون این اساتید بوده.و
 یاس عزیز که اولین نماینده رپ فارسی در مجامع بین المللی بود.
 

نوشته شده توسط Arash در سه شنبه 1 آذر 1390برچسب:,

و ساعت 14:21

درباره ی ما

به وبلاگ من خوش آمدید

Arash

آذر 1390

»تعداد بازديدها:

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 6
بازدید کل : 23972
تعداد مطالب : 4
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1